بانک مرکزی :

بانک ها ومؤسسات اعتباری مکلفند همه خدمات و عملیات بانکی از قبیل افتتاح حساب، پرداخت انواع تسهیلات، صدور و تعویض دسته چک وکارت بانکی را منوط به ثبت اطلاعات ملکی متقاضی در سامانه املاک و اسکان کنند.

به عبارتی کامل تر، بانک ها می بایست ، نسبت به بررسی تطابق شناسه (کد)پستی اظهارشده توسط مشتری با شناسه (کد)پستی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان اقدام نماید.

بر این اساس مشتریان گرامی متقاضی صدور دسته‌چک، پیش از مراجعه به شعبه بانک و ارائه درخواست صدور دسته‌چک، باید کدپستی محل سکونت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی https://amlak.mrud.ir ثبت و از مطابقت آن با کدپستی اعلامی به بانک اطمینان حاصل فرمایند. در غیر این صورت، از تاریخ اعلامی با توجه به بازدارندگی اعمال شده در سامانه صیاد، امکان صدور دسته چک برای ایشان وجود نخواهد داشت.

به استناد بند (3) ماده (3) قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مصوب سال 1403؛ «... کلیه دستگاه‌ها، نهادهای اجرایی و زیرمجموعه‌های آن‌ها مکلفند استعلامات مورد نیاز اقامت و سکونت متقاضیان خود را صرفاً از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند و در صورت عدم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مذکور، پس از دو بار ارائه خدمات، از ارائه خدمات برای بار سوم به آنان خودداری نمایند».