هُوَ ٱللَّطيف

هدف: حمایت از مستأجران و کاهش فشار اقتصادی ناشی از افزایش اجاره‌بهاء

تاریخ ابلاغ: 6 اردیبهشت ماه 1404

جامعه هدف

(خانوارهای)

مبلغ وام

قابل دریافت

کارمزد

مبلغ اقساط

(تومان)

مهلت بازپرداخت

کل سود پرداختی (تومان)

ساکن تهران

275 میلیون تومان

23 درصد

7،725،380

60 ماهه

190.120.000

مراکز استان ها

210 میلیون تومان

23 درصد

5.919.99

60 ماهه

145.140.000

سایر شهرهای بالای 200 هزار نفر

140 میلیون تومان

23 درصد

3.946.000

60 ماهه

96.760.000

روستاها

55 میلیون تومان

23 درصد

1.550.000

60 ماهه

38.000.000

مبلغ وام افراد دارای شرایط خاص تحت‌پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، خانواده شهدا و جانبازان و رزمندگان (فاقد شغل و کم‌درآمد)، و همچنین دهک‌های اول تا سوم درآمدی. با معرفی نهادهای مربوط و تایید سامانه رفاه ایرانیان و سامانه حمایت مبنی بر قرار داشتن این افراد در سه‌ دهک اول درآمدی.400 میلیون تومان با کارمزد قرض الحسنه 4 درصد و دوره بازپرداخت 10 ساله است.

  1. سامانه رفاه ایرانیان به آدرس https://refahdb.mcls.gov.ir/
  2. سامانه حمایت جهت دهک بندی دریافت یارانه به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir/

مهلت ثبت نام دریافت وام: 6 اردیبهشت ماه 1404

مراحل ثبت نام دریافت وام مشمولان عادی

  1. ثبت نام در وب سایت "پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و انجام احراز هویت به آدرس

https://sso.my.gov.ir/login

  1. ورود و ثبت محل اقامت / سکونت فعلی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

(https://amlak.mrud.ir)

  1. ثبت اجاره نامه در سامانه خودنویس یا سامانه ثبت قراردادهای معاملات املاک و مستغلات کشور وزارت راه و شهرسازی به آدرس

https://khodnevis.mrud.ir/

  1. ورود به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس (https://saman.mrud.ir) و انتخاب گزینه تسهیلات ودیعه و تکمیل اطلاعات
  2. تأیید اسناد و مدارک توسط وزارت راه و شهرسازی و معرفی به بانک مدنظر
  3. مراجعه به بانک حداکثر دو هفته بعد از معرفی به بانک.
  4. مراجعه به بانک، افتتاح حساب و تشکیل پرونده و ارایه مدارک وام گیرنده و ضامن ها.

نکته 1: در زمان ورود به هریک از سامانه های بالا بعد از ورود ابتدا به سامانه پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هوشمند ارجاع داده می شوید و از طریق این سامانه ادامه ثبت نام را انجام خواهید داد.

مشمولان وام / تسهیلات

  1. متأهل یا سرپرست خانوار بودن
  2. برای متقاضیان مجرد شرایط زیر را باید دارا باشند:
    • زنان خود سرپرست بالای 35 سال (دارای طلاق نامه رسمی و فرزند).
    • مردان بالای 45سال (دارای طلاق نامه رسمی و فرزند).
  3. نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  4. معلولان جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی نامه از سازمان بهزیستی کشور.

سایر شرایط افراد دریافت ‏کننده تسهیلات (وام)

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا
  3. عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان
  4. عدم مالکیت مسکن از یک فروردین ماه سال ۸۴ به بعد
  5. محدودیت متراژ واحد مسکونی (کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران و ۹۰ متر در سایر شهرها)
  6. متقاضی و همسر نباید هیچ گونه واحد مسکونی یا زمین مسکونی داشته باشند.

بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات با ‌ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی نسبت به استعلام دریافت‌ تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر وی اقدام کند و درصورت مثبت‌بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کند.

    • بنابراین طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی کلیه متقاضیان و همسر ایشان باید متعهد شوند که در زمان ثبت‌نام، فاقد مسکن و یا زمین مسکونی ملکی هستند.
    • در صورتی که در هر زمان سابقه مالکیت فرد آشکار شود، از فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و حتی در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به بازگشت کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات مربوطه خواهند بود.
      1. اعتبارسنجی متقاضی و منع قانونی برای دریافت وام نداشته باشید (چک برگشتی، اقساط معوقه،…)
      2. مبلغ تسهیلات با وضعیت متقاضی و توان بازپرداخــت وی متناسب باشد.

مدارک مورد نیاز متقاضی وام

  1. اصل کارت ملی (یا کارت ملی قدیم با برگه ثبت‌نام کارت ملی جدید) متقاضی و همسر ایشان.
  2. اصل شناسنامه متقاضی و همسر ایشان
  3. اجاره نامه رسمی با کد رهگیری
    • اجاره نامه یا باید در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد ویا باید در سامانه ملی املاک و اسکان کشور (https://amlak.mrud.ir) ثبت شده و دارای کد رهگیری باشد.
    • اجاره‌نامه رسمی یا کد رهگیری باید با تاریخ شروع از ۱ فروردین ۱۴۰۴ به بعد باشد.
    • تاریخ اجاره‌نامه شما باید حداکثر تا پایان مدت زمان ثبت نام وام اعتبار داشته باشد.
    • متقاضی گرفتن وام ودیعه مسکن و امضاکننده پای قرارداد اجاره‌نامه باید یک نفر باشند.
    • فراموش نکنید اجاره‌نامه شما در هر شهری که باشد، باید سابقه سکونت چندساله در همان شهر را به بانک ارایه کنید.
    • مبلغ ودیعه مسکن داخل اجاره‌نامه، نباید از مبلغ وام ودیعه مسکن که از بانک می‌گیرید، کمتر باشد.
    • درصورتی که اجاره نامه به نام خانم ها باشد امکان دریافت تسهیلات امکان پذیر می باشد.
    • اجاره نامه منعقده میان بستگان درجه یک متقاضی یا همسر ایشان نباشد.

مدارک اثبات سکونت (مانند قبض برق یا گاز)

4- مدارک مربوط به شرایط خاص (طلاق نامه، معرفی نامه نخبگان، معرفی نامه بهزیستی)

  1. کارت پایان خدمت برای مردان .

در مدارک قابل ارایه ذکر نگردیده است ولی متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند، وقتی برای تکمیل مدارک و مراحل اداری به بانک مراجعه کرده‌اند، بانک از آنها کارت پایان خدمت هوشمند و یا به روز شده درخواست می شود.

  1. کدپستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت.

مدارک ضامن/ ضامنین

  • اصل شناسنامه‌های ضامن/ ضامنین؛
  • اصل کارت ملی (موقت يا دايم) ضامن / ضامنین؛
  • کدپستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت.

اعتبارسنجي، تضامین و وثایق قابل ارایه

  • مؤسسه اعتباري موظف است قبل از اعطاي تسهيلات، نسبت به استعلام سابقه چک برگشتي و بدهي غيرجاري مشتري و ضامنین اقدام نمايد.

تبصره ـ اعطاي تسهيلات خرد به مشتري داراي چک برگشتي رفع سوءاثر نشده يا بدهي غيرجاري تا زمان رفع سوءاثر از چک برگشتي و تعيين تکليف بدهي غيرجاري مطابق ضوابط ابلاغي مربوط ممنوع است.

  • در اعطاي تسهيلات خرد به مشتري داراي سابقه و امتياز اعتباري، مؤسسه اعتباري مي‌تواند با رعايت تکاليف قانوني و مقررات مرتبط و همچنين متناسب با امتياز اعتباري مشتري، ميزان تسهيلات خرد اعطايي و درجه‌ي نقدشوندگي وثايق و تضامين ارايه شده، حداکثر دو مورد از تضامین و وثایق به شرح مصادیق ذیل از تسهیلات‌گیرنده یا ضامن دریافت نماید.
  • گواهي کسر از حقوق توسط مشتري يا ضامن؛
  • حساب‌ يارانه اشخاص؛
  • اوراق تجاري از قبيل چک يا سفته مشتري؛
  • اوراق بدهي اعم از اوراق پذيرفته شده در بازار سرمايه و غير آن؛
  • سهام شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت؛
  • واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس
  • چک يا سفته توسط ضامن؛
  • اموال عيني با ارزش عرفي از قبيل خودرو، مسکوکات يا مصنوعات طلا؛
  • ضمانت يک نفر کاسب داراي پروانه کسب که در زمان اعطاي تسهيلات داراي فعاليت اقتصادي داير باشد؛
  • در مناطق روستايي ضمانت يک نفر ساکن روستا که اهليت و صلاحيت وي توسط شوراي اسلامي روستا مورد تأييد واقع گردد مهمور به مهر شورای اسلامی روستا؛
  • سيم کارت دايمي ثبت شده تحت مالکيت مشتري؛
  • براي روستائيان، کشاورزان، دامداران سنتي و عشاير، پروانه چراي دام، پروانه چاه کشاورزي، سند مالکيت اراضي کشاورزي، ضمانت زنجيره‌اي؛
  • ضمانت صادره توسط بنگاه محل اشتغال مشتري، متضمن تضمين ديون تسهيلات‌گيرنده؛
  • قرارداد لازم‌الاجرا؛
  • ساير تضامين متناسب با امتياز اعتباري مشتري و تشخيص مؤسسه اعتباري.

در اعطاي تسهيلات خرد به مشتري فاقد سابقه و امتياز اعتباري، مؤسسه اعتباري مي‌تواند متناسب با سطح درآمد مشتري و توان بازپرداخت اقساط توسط وي، با اخذ حداکثر دو مورد از وثايق و تضامين مقرر در ماده (7) براي بار نخست تا سقف يک ميليارد ريال در سطح تمامي مؤسسات اعتباري تسهيلات خرد اعطا نمايد.

نکته یک: برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

نکته ۲: اگر متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعبه بانک، مدارک خود و ضامن‌ها را تحویل ندهد، به معنی رد درخواست تلقی می‌شود.

تشریح کامل تر مراحل دریافت وام

مرحله اول:

  1. ثبت محل اقامت / سکونت فعلی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

(https://amlak.mrud.ir)

    • ثبت اقامتگاه نیازمند ورود کدپستی ملک،
    • سپس چک کردن و تایید مشخصات ملک شامل آدرس، طبقه، پلاک ،
    • گام بعد، انتخاب گزینه شخص دیگری مالک است و ورودکد ملی مالک است
    • ورود مشخصات کامل ملک مانند متراژ، طبقه، شماره واحد. شناسه قبض انشعابات برق، آب، نوع کنتور (تفکیکی) و ثبت تمامی شماره تلفن ها و در نهایت تأیید و ثبت نهایی اطلاعات وارد شده است.

مرحله دوم:

  • متقاضیان می‌بایست دارای اجاره‌­نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.
    • ثبت اجاره نامه در سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی به آدرس
    • https://khodnevis.mrud.ir/
    • انتخاب گزینه ایجاد قرارداد برخط یا آن لاین.

ورود و ثبت اطلاعات قرارداد اجاره، مشخصات ملک، مشخصات مبلغ پرداختی و نحوه پرداخت.

نکته 1: اگر ملک در گام اول در سامانه املاک و اسکان ملکی کشور ثبت نشده باشد، به فرد امکان تکمیل اطلاعات قرارداد اجاره داده نمی شود.

نکته 2 : در هنگام ثبت قرارداد اجاره ، موجر (فرد اجاره دهنده) ، مستأجر (فرد اجاره کننده ملک) و شاهد های قرارداد باید در دسترس باشند. تا هنگام ارسال اطلاعات به تلفن همراه آن ها ، اطلاعات دریافت شده را تأیید و یا به صورت برخط یا آن لاین امضاء نمایند.

نکته 3 : فرآیند ثبت قرارداد و صدور کد رهگیری در سامانه خودنویس به صورت رایگان انجام می‌شود و هیچ مبلغی از شما درخواست نخواهد شد، اما حق الزحمه مشاورین املاک و یا کافی نت و ... باید به صورت عرفی پرداخت شود.

جهت مشاهده اخبار و آموزش‌های سامانه می‌توانید به کانال این سامانه در شبکه‌های اجتماعی (بله و ایتا) به آدرس khodnevis_mrud مراجعه نمایید.

مرحله سوم:

  1. در مرحله بعد باید استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد سامانه شوید. به همین منظور شماره تلفن همراه خود به همراه کد امنیتی را وارد کنید.

(اگر تا به حال در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام نکرده‌اید، می‌توانید با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و کدپستی این کار را انجام دهید. پس از آن، دوباره از گام اول شروع کنید).

  1. در مرحله بعد رمز یکبار مصرف ارسال شده به تلفن همراه خود را در سایت وارد کنید.

بعد از ورود به قسمت ثبت‌نام وام ودیعه، متقاضی باید:

مشخصات خود را وارد کند

و در ادامه با واردکردن مشخصات محل سکونت ، مشخصات فردی، افراد تحت سرپرستی

و بارگذاری تصویر صفحه اول قرارداد،

منتظر تأیید درخواست خود از سوی وزارت راه‌وشهرسازی بماند.

  1. اعلام نتایج نهایی و تأیید کلی درخواست وام متقاضی از سوی وزارت راه و شهرسازی.
  2. انتخاب شعبه بانکی مورد نظر و مبلغ وام توسط متقاضی در سامانه جامع طرح‏های حمایتی مسکن
  3. و بعد از طی این مرحله، فرد باید منتظر فراخوان پیامکی بانک برای مراجعه به شعبه بماند.
  4. اعلام بانک مورد مراجعه و زمان مراجعه به بانک به فرد متقاضی از طریق سامانه مذکور.
  5. مهلت مراجعه به بانک پس از تأیید مراحل ثبت نام، حداکثر 15 روز کاری خواهد بود.
  6. ارایه مدارک و افتتاح حساب در بانک معرفی‌شده برای دریافت وام الزامی است.
  7. ورود از طریق درگاه دولت من
  8. مالکیت شماره تلفن همراه بایستی به اسم فرد متقاضی باشد.
  9. توصیه می شود برای ثبت نام از لپ تاپ و رایانه شخصی به جای تلفن همراه استفاده شود.

نکته: نیاز به مراجعه حضوری نیست.

بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات با ‌ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی نسبت به استعلام دریافت‌ تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر وی اقدام کند و درصورت مثبت‌بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کند.

آیا برای دریافت وام مستاجران سپرده مسدود می‌شود؟

طبق دستور بانک مرکزی در اواخر سال 1400 هرگونه مسدودی سپرده و مسدودی بخشی از وام نزد بانک ممنوع است و با بانک‌های متخلف برخورد صورت می ‌گیرد.

اگر شخصی در یک شهر خانه‌دار و در شهری دیگر مستاجر باشد مشمول وام ودیعه مسکن می‌شود؟

اگر شخصی دارای منزلی با سند به نام خودش باشد و این مورد در استعلام بانک محرز شود، مشمول وام ودیعه نمی‌شود. همچنین با توجه به روند اداری بانک ها، انتقال وام ودیعه مسکن از شهری به شهر دیگر، تنها در صورتی میسر است که شخص صاحب حساب بتواند مجوز بانک مبدا و مقصد را بگیرد.

مستاجرانی که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و قبل از آن تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند می‌توانند برای بار دوم همین وام را بگیرند ؟

مستاجرانی که طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ و قبل از آن تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند و البته وام‌شان را تسویه کرده‌اند، می‌توانند برای بار دوم همین وام را بگیرند. البته اعطای وام فقط در صورت تسویه کامل وام قبلی امکان‌پذیر است. برای دریافت این وام متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. همچنین آن ها موظف هستند اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

کدام بانک‏ ها وام ودیعه مسکن به مستأجرین می دهند؟

وام ودیعه مسکن سال 1404، روز شنبه ششم اردیبهشت سال 1404 از سوی بانک مرکزی به 20 بانک عامل این طرح به شرح زیر، جهت اجرا ابلاغ شد.

بانک ‏های: ملت، ملی ایران، صادرات ایران، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک، مسکن، موسسه اعتباری غیر ملل.

نحوه انتقال وام ودیعه مسکن به شعبه دیگر یا شهر دیگر

افرادی متقاضی و واجد شرایطی که متمایل به انتقال وام ودیعه مسکن به شعبه دیگر هستند، می توانند، به هر دو شعبه (شعبه ای که موظف به پرداخت وام است و شعبه ای که فرد، قصد دارد، اقدام به انتقال وام ودیعه، به آن کند) مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح نمایند، در صورت موافقت هر دو شعبه و انجام روند اداری لازم، فرد موفق به انتقال شعبه بانک وام ودیعه مسکن، خواهد شد.

انتقال وام ودیعه مسکن به شهر دیگه، تنها در صورتی میسر خواهد بود که بانک شهر مبدا و مقصد، با این امر، موافقت نمایند و نامه نگاری های لازم را در این خصوص، انجام دهند.

روزهای کاری بانک ها و ساعت مراجعه مشتریان

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 تا 13:30 و پنجشنبه‌ها 7:30 تا 12:30

مستندات قانونی:

  1. مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اردیبهشت ماه 1404
  2. مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 1404
  3. اجرای ماده (7) و(9) قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بهاء
  4. ماده (4) قانون جهش تولید مسکن
  5. آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
  6. ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم توسعه
  7. دستورالعمل اجرایی و اصلاحات اعطای تسهیلات خرد مصوب سال 1401
  8. جزء (۴) بند (ث) تبصره 13 قانون بودجه سال جاری